qop2018.reismee.nl

This is Uganda

Heerlijk geslapen en opgestaan met een prachtige zonsopgang. Mijn wekker zijn dr askaris. De hele nacht zitten ze voor onze deur maar bij het ochtengloren worden ze door iedereen bedankt. Voor het oppassen. Wasuse otyano….webale ko….het leven hier bestaat uit groeten en bedanken.
Vandaag was een mega shopping dag. Er moesten boodschappen worden gedaan die we morgen meenemen naar de dorpjes om weg te geven aan mensen die het heel hard nodig hebben.
Onze boodschappenlijst bestond uit: rijst, suiker, een groot stuk zeep, thee, zout, en een halve liter petroleum
Toen Mieke, Demi, Roy en Jeanne op pad gingen bleek er geen lege jerrycan te zijn voor de petroleum. Maar na een half uurtje kwam de lege jerrycan tevoorschijn. Gelukkig kregen we een lift van Philomena. We mochten met 5 man achterin boven op elkaar. Gelukkig zat oom agent een dutje te doen.
Bij de supermarkt /groothandel konden we bijna alles krijgen. Handig en snel weer weg…maar nee zo gaat dat niet. Samen mat Mary, een teacher hebben we 3 kwartier staan afdingen voor een goede prijs.
En uiteindelijk nog als tegen prestatie voor een foto een gratis pak maandverband bedongen. Het was te veel om mee te sjouwen maar op de hoek van de straat stonden de boba bodas klaar. Brommertaxis die alles vervoeren. Geiten, water, mensen en dus ook boodschappen. Alles werd bovenop de brommer gebonden . Toen naar de benzine pomp, maar die was stuk. Toch nog even terug naar de shops om te bezoeken wie er petroleum verkoopt. Voor 3000 Ush zo’n 2 euro worden de hele handel naar de school gebracht. Mary belt even op dat de boda boda eraan komt en wij wandelen over het zandpand en langs de autoweg terug naar de school. De rest was daar aan het batsen, ja, scheppen dus, graven en kruien.
Buit is binnen. Nu alles verdelen in 12 zakken. Smiddags hadden we debating. De stelling was industrialisation is a treath to mankind. Uit alle klassen waren leerlingen en onze teamleden onderverdeeld en er werd een soort Brits lagerhuisje gespeeld met juryleden voorstanders en tegenstanders. Een aparte toestand maar iedereen deed dapper mee. Erna werden we ingedeeld in groepen om stukjes te oefenen voor de openingsceremonie van het gebouw. Dansen, zingen en een educatief toneelstuk . Jessica had ondertussen in de keuken geholpen en een heerlijke maaltijd met zoete aardappel puree en kool met verse ananas en kerriesaus gemaakt.
Savonds bijgekletst. Vermoeidheid slaat toe en het constant toevoegen van dingen en veranderen van het schema verloopt komisch chaotisch. Heerlijk om weer in Uganda te zijn. De geur, de mensen, de manier van leven…..dit is mindfulness in het quadraat.

Gerwin

Dank voor dit verhaal. Leuk om mee te krijgen en ik zie mezelf weer inkopen doen..... Wat leuk dat jullie de dorpjes ingaan. Erg bijzonder om op deze manier Uganda te leren kennen. Een cadeautje waarvan je eigenlijk niet weet wat je ermee moet....
Waar is al dat geschep eigenlijk voor nodig? Of wordt dit de cliffhanger voor de terugkomst.

Sierou

Ik las meteen de hand van Mieke in het verhaal. Fijn. Mooi beeld krijgen wij er bij.

Succes en veel plezier met rondbrengen en langs de dorpjes gaan. Lijkt me speciaal.

Onze dag bestond uit fietsen, kippen, geiten en konijnen aaien, storingsmelding op de wasmachine ontcijferen en boodschapjes doen. Allemaal gezellig samen met Simme, die nogsteeds de tuin achter met zijn handen uitgraaft.

En ik heb besloten om eens niet te klussen, wanneer je op reis bent Arjan. Dus geen verrassingen van ‘aparte’ kleuren op muren. No worries. Dat klussen komt later wel weer, wanneer je naar Amerika bent ofzo ?

sierou

Ik las meteen de hand van Mieke in het verhaal! Fijn en meteen een beeld bij jullie belevenissen. Het lijkt me bijzonder om bij gezinnen in de dorpen langs te gaan. En zet je natuurlijk ook weer met beide benen op de grond.

Hier wordt enorm meegeleefd met jullie. En ook met het thuisfront. Chocola bij de deur om de dagen door te komen en - jawel - een kaart met sexy man ('t is maar net waar je van houdt, maar ik mocht hem nog op facebook plaatsen van Facebook, dus het zal wel meevallen), omdat ik het thuis zonder moet doen (...)

Tijmen vermaakt zich in Friesland.
En ik heb besloten eens niet te klussen tijdens de afwezigheid van Arjan. Dat heeft als groot voordeel dat ik dan gewoon kan doen waar ik zin in heb. Maar dat komt wel weer. Arjan zit binnenkort toch in Amerika ofzo, dan ga ik wel weer lekker aan de slag. Vervelen doen we ons hier ook niet. Lekker fietsen naar de kinderboerderij in Amersfoort, Simme die kippen & geiten aait en daarna lekker gespeeld in de speeltuin met wandeling toe. Thuis foutcodes op de wasmachine uitpuzzelen en er na een kwartier achter komen dat je broodjes uit het rooster nog niet omhooggepopt zijn... omdat het rooster het niet meer doet. En vanmiddag binnen een groot treinspoor gebouwd, omdat het buiten toch wel te warm werd met de 29 graden.

Hoe warm is het daar? En wat batsen jullie dan wel niet? Jullie zijn toch geen kuilen aan het graven?
En natuurlijk ook benieuwd naar het verhaal van 'de sleutel'. Of moeten we bij terugkomst nog een middag reserveren voor alle verhalen?

We kijken uit naar het volgende blog. Succes daar en sterkte en succes met het rondbrengen van de boodschappen morgen.

liefs!

Desiree

Boodschappen doen in het buitenland is altijd een belevenis maar dit spant de kroon denk ik. Dat de vermoeidheid een beetje toe slaat klinkt logisch na het reizen, alle indrukken en het werken.
Liefs voor allemaal!

sierou

best overdreven he? Vier keer een bericht... ja... sorry... hoor!

Jolanda en René

Hoi allemaal,

Leuk om te horen dat jullie al mensen van spulletjes kunnen voorzien. Dit is wat anders dan bij de Jumbo de boodschappen doen. Leuk dat jullie zoveel kunnen betekenen voor de mensen!
Veel succes!