qop2018.reismee.nl

Tears and joy of Uganda

Zaterdag, rust op de compound want alle day scholers zijn thuis. De compound wordt bemand door teachers die op het terein wonen en door de ongeveer 30 boardingscholers. De bouw gaat gewoon door. De bouwvakkers komen bij zonsopgang aan en vertrekken weer als het donker is. Wij ontbijten weer gezellig met de boterhammen en de havermout pap. Ineens komt Philomena vragen of we op de foto kunnen voor het certifikaat. Nou goed, snel dan, want het plan is om met alle zakken levensmiddelen weer een toertje door de village te gaan maken. Ik ga gauw na Roy op de foto want dan kan ik erna nog even een ‘heerlijk’ kopje Nescafe scoren voor we aan de wandel gaan. Tja, ik moet bekennen dat ik de moet heb opgegeven op een lekkere kop koffie te regelen. Ik had mijn voorbereidingen getroffen om mijn koffie verslaving in stand te kunnen houden, en ik wist dat ik twee medekoffieliefhebbers in het team had die een goede bak ook op prijs stellen. ( Roy en Arjan) Filter en filterzakjes mee, omdat er in Uganda veel koffie verbouwd wordt kant je overal gemalen koffie krijgen. Geen probleem zou je denken. Maar de Ugandese koffie blijft als een soort klei onder in het zakje plakken, en loopt dus niet door. We, de dames uit de keuken en ik, hebben het met een trechter geprobeerd, maar ook dat was geen succes en ik heb de hoop dus opgegeven. Nescafe is een aardig alternatief voor Arjan en mij, Roy vind het niet te drinken.

Na de fotosessie gaan we op pad en er lopen ook weer een paar leerlingen mee. Deze keer zijn we goed voorbereid op een lange, stoffige en zanderige wandeling. Goede schoenen, behalve Jessica die dit soort tochtjes graag op badslippers loopt. Ingesmeerd met zonnebrand,vol doende water en wat pindas en sultanas. Inmiddels weten we dat als het plan is om een uurtje tegaan lopen het gemiddeld 3 uur duurt. African time. Ik geniet van deze wandelingen. Het doet me denken aan de periode dat ik hier werkte en 2 a 3 keer per week naar de dorpjes rond het ziekenhuis ging om in te enten en voorlichting te geven. W liepen over zandpaadjes door een prachtig heuvelachtig landbouw gebied. Verspreid komen we kleine huisjes tegen en we lopen tussen heel veel crops door. Kostgrondjes met mais, zoete aardappels, casaven en bananen. We hebben geleerd dat er 30 soorten bananenbomen zijn. Kookbananen, zoete bananen bananen voor bananenbier, banananen voor bananen meel...je moet van goede huize komen om het verschil te zien als leek. De leerlingen lagen in een deuk om de fotos die ik maakte. Ze weten niet beter dat je fotos van mensen maakt, maar ineens loopt er iemand fotos van droge maiskolven, bruinen bomen en bananentrossen te maken...

To the point, we lopen hier bepakt en bezakt om bij door Philomena uitgezochte families het eea aan levensmiddelen af te geven. Een soort steuntje in de rug. Persoonlijk heb ik hier moeite mee. Ik voel me net een witte Sinterklaas die loopt uit te delen. De knielende, bedanken de mensen. Hoe zou ik me voelen als ik in een mizerabele toestand leeft en er komt een groep totaal wildvreemde mensen langs die me zomaar wat geven. Lastig gewetensdingetje hoor. Al lopend en genietend van het prachtige land en de mooie vergezichten over lake Victoria denk ik erover na en probeer de positieve kijk hierop te vinden. Ook dit is Uganda. Een stokoud vrouwtje eenzaam in een hutje. Ze is tijdens de genocide in Rwanda naar Uganda gevlucht. Haar kinderen zijn dood en ze heeft geen middelen om terug te keren. Afhankleijk van een goedwillende buur die wat water voor haar wil halen of haar wat te eten brengt zit zij in een hutje te wachten op haar einde...we lopen naar een huisje waar een meisje van zes jaar op twee kleutertjes past. Ze wonen bij hun oma, want de ouders zijn overleden. Ze weet niet waar oma is, ze denkt dat ze werkt op het land. Wanneer oma weer terug komt weten ze niet, maar ze zal de spullen in huis zetten...een huisje met een meisje van een jaar of 12 en een aantal jonge kinderen waarvan er twee gehandicapt zijn. Eentje is blind, te vondeling gelegt en door de vrouw opgenomen als pleegkindje. Een andere kindje kan niet lopen. Deze vrouw vangt kinderen op die niemand meer hebben. Met een aantal is ze op het land gaan werken. Dit verhaal komt wel even erg dicht bij.

Ik ben sinterklaas niet, maar door op deze manier bij mensen langs te gaan krijgen we als team te kans de tears van Uganda ook te leren kennen. In een straal van zo’n 2 km rondom de school al zoveel van zulke schreinende toestanden. Ook dit is Uganda. Als toerist op zoek naar de olifanten en gorilla’s hoor je deze verhalen niet en zie je vriendelijke, blije hotelmedewerkers. De joy of Uganda.

Door ons beide kanten van Uganda te laten zien, krijgen wij een reeeler beeld van het land, de mensen en de problemen.

Het geeft ons stof tot nadenken, inhoud aan onze reis en voor de rest van ons leven kijken wij anders tegen de dingen aan. Ook al blijft ik moeite houden met het concept, het zijn hele waardevolle momenten.

Na drie en half uur waren we doodmoe en bezweet weer terug. Onze warme lunch met rijst en soep stond klaar. Het middagprogramma , dansjes oefenen met de leerlingen voor het openingsfeest ging niet door i.v.m. afwezigheid van de meeste leerlingen. Wie dit plan bedacht heeft had blijkbaar niet door dat leerlingen zaterdag vrij zijn. Voor ons dus ineens een heerlijke middag niks! Nou daar had niemand moete mee. Heerlijk 2 uur siesta gehouden samen met Demi en Roy. Een aantal deden een spelletje. En erna rustig ingepakt voor de safari trip van de komende drie dagen.

Jessica heeft in de keuken de laatste pan macaroni gekookt. We zijn door de voorraad smack heen dus klaar om even van het project af te gaan. Lekker zo’ n break na twee weken, klussen, koken, boodschappen doen etc. We naderen het eind van onze reis. De dagen zijn nog op een hand te tellen....

Reacties

Reacties

Ellie

En daar staat om 9 uur 's morgens ineens weer een nieuw verhaal op jullie blog. Het is toch geen nachtwerk geworden...? Heerlijk, Mieke, wat een mooi inkijkje in jullie zaterdag! Dit neem ik mee naar de Eshof zometeen. Zit er niet een tweede Awo Olwatuka in...?

Voor wie niet kan wachten om weer naar huis te kunnen: nog maar één hand vol dagen, zoals je schrijft. Voor wie er niet genoeg van kan krijgen: heel veel plezier nog deze laatste week!

Desiree

Geen verhaal voor het slapen, wel een om fijn mee wakker te worden.
Mieke, wat ben je toch een mooi mens. Door je verhaal al geraakt dus het is moeilijk voor te stellen hoe het voor jullie in het echt voelt. Dat het een ervaring voor het leven ging worden hadden we wel kunnen bedenken, maar het gaat de verwachting waarschijnlijk te boven.
Geniet de komende 3 dagen en kom een beetje bij. Ik beken dat ik het fijn vind dat jullie thuiskomst naderd
X

Desiree

Ps Roy, ik heb een Nespresso apparaat gekregen voor mijn verjaardag!

Marit

Jullie maken wat mee, ook goed om de andere kant te zien.
Heel veel plezier op jullie safari, geniet van het mooie land en relax!
Liefs

Yvonne de Gier

Mooi blog Mieke! Het geeft echt een inkijkje in wat jullie ook beleven en werpt een ander licht op het "sinterklazen".
Veel plezier en mooie ervaringen toegewenst in het flora en fauna beleven de komende dagen.
Warme groet.

Wil en Koos

Dit is de Mieke zoals wij die kennen. Passievol, bewogen en met liefde voor de medemens.
Dit relaas (en de eerdere blogs) weerspiegeld het Uganda zoals wij dat in de jaren zeventig ook hebben ervaren.
Er is duidelijk nog dezelfde ontwikkeling als destijds.
Heel veel kudo's voor jullie allen.
Geniet nog van de laatste periode in dat mooie land.
Wij hopen dat jullie en fijne en voorspoedige terugreis zullen hebben.
Voor jullie allen een hartelijke groet uit Curacao.

Sierou

Kippenvelbericht...
Dank voor dit mooie verhaal met stof tot nadenken.

Xx

Jan en dinie

Bijzonder om dit van dichtbij mee te maken.
Het zal best moeilijk zijn geweest om z'n meisje alleen te veinden in een hut die voor twee jongere kinderen moet zorgen.
Nu gelukkig voor jullie een beetje vakantie veel plezier deze drie dagen.

Lieve groetjes van ons

Frits

Wat mooi om ook deze kant van Uganda te belichten. Ellie heeft jouw verhaal vanmorgen tijdens de kerkdienst in de Eshof voorgelezen. Je kon een spelt horen vallen .....

Esther Duine

Lieve Mieke, Jij brengt dichterbij waar we ons vaak voor afsluiten. Het leven zoals het is; met twee kanten. Ik voel je warme betrokkenheid bij het land en de mensen. Mooi dat je dat met het team en ons wilt delen. Je passie spat van het scherm af.
Veel liefs, Esther

Joke en Harry

Net je/Jullie blog (voor)gelezen. Dank je wel hiervoor. Maar nu mogen jullie ontspannen. Ben benieuwd of je onderweg kunt bloggen. Heel veel kijkgenot! Xxxx

Sylvia Gardner

Roy, what an amazing experience. You’re seeing so much more than a regular tourist. An enrichement for your soul xoxo

Wim

Mooi verhaal. Het was een drukke dienst vandaag in Meander; net pas gelezen.
Nu op weg naar Kabalega en overnachten in Masindi.
Het zal wel weer heel gezellig zijn met Joyce in de bus. Ook zo'n prachtig mens uit Uganda. Veel plezier en groetjes aan haar.

Linda

Hoi allemaal! Vanochtend was ik lectrice in de Paulus. Op verzoek heb ik aan de start van de dienst van elke dag een stukje van jullie belevenissen voorgelezen. De lezingen tijdens de dienst gingen over de broodvermenigvuldiging. Fred Kok (pastor) wist in zijn inleiding en preek een mooie verbinding te maken tussen wat jullie allemaal doen en het thema van de viering. Zo waren jullie toch heel dichtbij! Iedereen genoot van jullie verhalen en ik hoorde vele bewonderende geluiden. Volgens mij is iedereen hier trots op jullie!
Is alles afgerond volgens planning en is/was/komt er nog een feestelijke opening?
Veel plezier nog de laatste dagen! Hopelijk met nog meer mooie verhalen...

Wisten jullie trouwens dat:
- In Wildlands (Emmen) ook heel veel wilde dieren in hun 'natuurlijke habitat' te bewonderen zijn? ;)
- De temperaturen hier wel iets gedaald zijn, maar nog steeds tamelijk tropisch?
- Er bij deze temperaturen in Wildlands toch ook ijsberen, pinguins en sneeuwuilen te zien zijn?
- Jullie die op safari in Uganda waarschijnlijk niet zullen zien?

Laura

Mooi verhaal Mutti ♡ Geniet allemaal de komende dagen van de welverdiende ontspanning en Safari Fun!!

Riemie

Fijn om jullie belevenissen in Uganda te lezen en een beter beeld te krijgen van het leven daar. Lijkt me voor jullie ook een bijzondere tijd.

Willemien SH

Een brok in mijn keel. Wat goed geschreven en wat een goed werk doen jullie. Geeft niets dat je er ook blij van wordt. Het is een enorme ervaring.
Veel plezier met de SAFARI. En kom gezond weer terug. groeten van Willemien

Nelly Clement

succes !

Judith - Stichting Livingstone

.... Wat een prachtige blog zeg! Ik sluit me aan bij de vorige reactie; treffend goed geschreven!

Anita de Rijk

Mieke wat kan jij het allemaal weer mooi op papier zetten.
Over een wereld waar je geweest moet zijn om het allemaal te ervaren zoals jullie het nu doen.
Mooi werk allemaal!!!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!