qop2018.reismee.nl

Beautiful Uganda

Beautiful Uganda

Vandaag hebben we een nieuwe kant van Oeganda gezien: EEN WARME DOUCHE EN ECHTE KOFFIE! Na een heerlijk Engels ontbijt vertrokken we om 9 uur(een keer niet Oegandese tijd) naar Murchison Falls. De busrit had het zelfde effect als een Afrikaanse massage: je werd losgetrild, maar erg lekker was het niet. Voordat we het park inreden had Arjan zich bewezen als de nieuwe Freek Vonk door al 3 apen te spotten terwijl de rest nog lekker lag te tukken. Zou het komen door het stikkerplaatjesboek van Tijmen? Nadat we ons ingeschreven hadden mochten we doorrijden richting de waterval. Toen we daar aankwamen waren onze verwachtingen iets getemperd: de parkeerplaats was leeg en er was geen Japanner te bekennen. Maar eenmaal bij de waterval aangekomen overtrof het al onze verwachtingen: een mooi voorbeeld van natuurgeweld. Zo veel liters water die per seconde over elkaar heen donderen valt alleen maar te bewonderen. Dus wat deden wij: een fotoshoot natuurlijk!! Nadat Roy zijn dagelijkse quotum aan foto's weer behaald had keerden we terug naar de bus, die intussen in een sauna was veranderd. Met de arko (alle ramen kunnen open) op maximaal vertrokken we naar ons hotel voor een lunch onder hoge druk: we moesten namelijk onze boot halen. Als de wrattenzwijnen die ook in het hotel verblijven, vielen wij onze hamburgers, kipsandwiches en groentestoven aan. Eenmaal op de boot werden wij getrakteerd op een onvoorstelbaar mooi stukje van Oeganda. Het ene na het andere dier presenteerde zich aan de oever van de Nijl, of erin. Met als hoogtepunt een moederolifant die haar kind liefdevol aan het wassen was. Verder hebben we krokodillen(wat bijzonder is omdat het het broedseizoen is) giraffen, zee arenden, scholen hippo's, buffels, waterbokken, bijeneters, purperreigers, ijsvogels, hartenbeesten, corino's en apen aka de familie van Arjan gezien. In Anje haar ambitie om ook Freek Vonk te worden ging ze iets te enthousiast dieren spotten met als gevolg de ontdekking van een nieuwe soort: de steenolifant. Dit is een steen die erg lijkt op een olifant. Na 17 kilometer varen kwamen we weer bij de waterval aan, maar dan vanaf de onderkant. Intussen kregen wij waar jullie al weken naar verlangen: regen! In de verte regende het harder en onweerde het zelfs wat resulteerde in prachtige Afrikaanse luchten. Gelukkig zaten wij droog en stopte de regen snel, zodat wij nog een avonddrive konden doen over de plains, de savanne. Een idyllisch uitgestrekt landschap met mooie bomen zoals de acacia waar buffels met hun Hoorns boven het gras uitsteken, een giraf zijn nek uitsteekt en er hertjes gekke sprongen maken.
Met een grote glimlach op het gezicht keerden we terug naar ons hotel. Daar slapen we met z'n tweeën in hutjes, of als je Celine of Jessica heet in een echte safaritent: compleet met hagedissen op het bed en een waarschuwing voor hongerige wrattenzwijnen. Ook werden we gewaarschuwd voor loslopende hippo's: ons hotel ligt midden op een hippotrail. Met alle middelen wordt geprobeerd om het plassen s nachts te beperken tot nul. Mochten we wel een hippo tegenkomen, was er nog wat verwarring over of je er wel of niet met een zaklantaarn naar toe moest schijnen. Dit bleek wel het geval: en dus kon iedereen met deze duidelijke instructies naar bed. Dachten we.
Want er blijkt nog 1 organisme gevaarlijker te zijn dan de hippo die tot ernstige verwondingen kan leidden bij mensen die een shortcut nemen. De acaciaboom wachtte met zijn doorns in het donker op zijn prooi en sloeg vervolgens toe bij onze jongste deelnemer die eindigde met een flinke ongewenste piercing in zijn oor. Gelukkig nam Mieke haar taak als EHBOer erg serieus door snel te handelen en ook een shortcut te nemen waardoor ze voor Roy's voeten ter aarde stortte. Roy gaat naar bed met een enorme pleister op zijn oor en een overdosis aandacht van zijn medereizigsters. Iedereen kan nog lekker lachen, dus we kunnen met een gerust hart gaan slapen. Morgenochtend gaat om half 6 de wekker, zodat we morgen om 7 uur de Nijl over kunnen steken.

Slaap lekker!

Wist u dat?

Anje denkt dat ze haar intelligentie terugkrijgt maar wij het nog niet zo merken?

Demi een gehoorapparaat nodig heeft volgens Celine?

Er heel veel mensen souvenirs gekocht hebben voor jullie?

Annika haar souvenier niet past en de intentie heeft om dit door haar moeder te laten oplossen? (Succes Hanneke!)

Stefan Jessica gisteren netjes op de hoogte houdt van het wel en wee van de konijnen alleen niet via het blog?

Wij ook nog een vleermuis gezien hebben?

Anje overigens wel geweldig goed het begrip mutualisme heeft uitgelegd aan de hand van een vogel die een buffel schoonhoudt?

Sandra ook ondanks haar waterangst genoten heeft van de boottocht?

Sandra en Annika alvast oefenen voor hun leven als samenwonend koppel?

Jeanne en Amarant vanochtend gewoon op tijd waren (!!!!)

Niels

nu ben ik echt jaloers! Wat lijkt me dit prachtig zeg! Maar jullie hebben het verdiend hoor! Nu de foto's nog ?

Sierou

Oe oe oe oe oe.. ieeeee
(= aaps, wat zoveel betekent als: wauw wat een prachtige natuur!)

Veel plezier morgen!

Ellen

Wow, wat een gaaf verslag.

Is Jessica echt gaan slapen in een tent waar een hagedis rond liep????
Wonderbaarlijk.....

Hanneke

Ik ben beniewd Annika wat voor souvenir jij mee naar huis neemt!
Wow wat een dieren! Jaloers.... wij spotten hier reeën en konijnen.... ;)

Stefan

Anje die het begrip mutualisme uitlegt aan de hand van een praktisch voorbeeld? Ga je mij straks nog vertellen dat Jessica een sprintje getrokken heeft? Er gebeuren bijzondere dingen in Oeganda, dus zou dat mij ook niet meer verbazen.

Een ander mooi voorbeeld van mutualisme is de wisselwerking tussen mij en de konijnen. Na zeker twee weken ploeteren, hebben de konijnen het nog steeds volgehouden. Ze zijn nog niet dood, nog niet ondervoed en nog niet ontsnapt (deels dan). Al dat werk, wat in mijn ogen compleet zinloos was, had zijn vruchten afgeworpen. Het was de dag die ik wis dat zou komen, toen Jessica mij belde voor een telefonisch verslag, was er geen scheldkannonade, reprimande of dreigementen. Jessica was en ik citeer: ‘niet ontevreden’.

Tijdens het gesprek hadden we zelfs nog tijd om het over mij te hebben. Helaas had Jessica geen beltegoed meer (dat zegt ze wel vaker als ze genoeg gehoord heeft). Ik ga nog een paar dagen het mutualisme bedrijven met de konijnen, of eigenlijk is er in dit specifieke geval eerder sprake van parasitisme, en dan zit mijn taak er weer op.

Misschien, als Jessica niet helemaal uitgeput is van de reis, zit er zelfs een gemoedelijk schouderklopje in.

Desiree

Ik lig echt in een deuk hier maar dat kan ook door de wijn komen ?
Wat een prachtige dag zo te lezen maar met een pijnlijke afsluiter voor onze bikkel. Gelukkig hebben we zuster Mieke. Maar als zelfs de zuster meteen te aarde stort....??

Kus op je oor Roy en nu niet meer knuffelen met bomen.

Liesbeth

Deze ontspanning hebben jullie verdiend. Geniet nog even van al het moois!

En laat die hagedis maar daar Celine.

Tijmen de Vries

Tijmen wil weten ook of de krokodillen tranen hebben .?
Wij hebben bij de berendonk gezwommen met Opa en Oma en hebben geen krokodillen gezien .Tijmen vond het zwemmen leuk en Simme ook

Ma de Vries

Wij hebben hier in Wijchen wel apenkoppen!!!!!

Joke

Dank jullie wel voor het mee laten leven en geniet! Xxx

Ernst Beitler

Een gehoorapparaat voor Demi! Geniaal, dat wij dat niet eerder hebben verzonnen! :)
Alle gekheid op een (apen)stokje: wij zijn blij dat jullie nog steeds kunnen lachen en met een gerust hart slapen.

Judith - Stichting Livingstone

Super leuk geschreven! En denk dat een piercing Roy onwijs gaaf staat!

Rianne

Pijnlijk Roy! Maar beter je oor dan je oog! Super mooie ervaringen rijker. Geniet!!!

Truus en jan

Wat mooi hoe wij met jullie verhalen kunnen mee leven.
Mooi wat jullie samen beleven dit uitje hebben jullie zeker verdiend.
Nog hele mooie dagen geniet er van.
Voor Celine een knuffel van Opa en Oma.

Jolanda en René

Wat een mooie verhalen zeg! Wat gebeurt er veel op dit stukje aarde. Heel bijzonder.

Willemien SH

Beste zwoegers. Wat een geluk dat je nu mag genieten van lekkere broodjes en goede bedden. Ja, wel een nieuwe uitdaging om in het donker naar buiten te gaan.
Het zal allemaal heel mooi zijn. En bijzonder dat je deze fijne dagen erbij krijgt.
Mooie dagen wens ik jullie.
Groeten, Willemien SH

Lammert

Klinkt goed daar bij jullie. Ondertussen al een hippo beschenen of gewoon flinke blaastraining genoten?