qop2018.reismee.nl

The story: going to church

Hallo allemaal!!

We eindigden de vorige dag nadat de zon onder was en begonnen de dag voor dat de zon op was. En na een karig ontbijt (omdat we nog steeds geen boodschappen hadden gedaan) gingen we met bedekte schouders en knieĂ«n op weg naar de katholieke kerk. In de kerk hebben we verschillende offers gebracht. Zoals geld, zeep, rijst en de schuddende konten van Jessica en Demi. Na de kerk gingen Sandra, Demi, Mieke en Amarant even rust pakken op het project, terwijl de rest weer zijn wandelschoenen aandeed om naar Lake Victoria te gaan.

Onze tocht door de bush-bush bracht ons nar het mooie Lake Victoria. Bij het Lake Victoria hadden we een uitgebreide fotoshoot. Na de fotoshoot kwam Mary tevoorschijn die gebracht was door de boda-boda. Dus hebben we nog een fotoshoot gehouden. De terugweg naar QOP ging veel sneller toen bleek dat biologie leraar ons lang een omweg had geleidt en Mary ons daarna de shortcut had laten zien.

Toen iedereen weer terug was zijn Amarant, Mieke, Sandra en Demi naar de Oegandese radio geweest in het dorpje verderop. Hier hebben Mieke en Amarant informatie gegeven over wat voor healthcare lessen zij gaan geven op QOP. Mensen konden hierna gaan bellen naar de radio. De eerste persoon die belde bedankte ons dat we dit gingen doen. En de mensen daarna wilden weten of zij ook mochten komen. Dit hebben Mieke en Amarant dus super goed gedaan.

Nu we hier een aantal dagen zijn beginnen ons kleine details op te vallen. Nu we deze blog aan het schrijven zijn spelen de kinderen met ons afval. Ook omdat we steeds meer binding krijgen op en rond het project horen we steeds meer levensverhalen. En beginnen wij ons kleine veilige kikkerlandje wel te missen. De verschillen tussen mannen en vrouwen worden steeds beter zichtbaar.

De manier van groeten is hier een stuk uitgebreider dan bij ons. In plaats van alleen hoi te zeggen, wordt er op elk moment van de dag gevraagd ‘’how are you?”. Op het moment dat je antwoord met “I’m fine” geloofd Philomena dat bijna nooit.

Bij het eten hebben we samen even de dag doorbesproken. En we kwamen tot de conclusie dat het een leuke dag was geweest.

Wist je dat?

• Demi eindelijk in een witte tuinstoel heeft gezeten?
  • De pastor tijdens de dienst ging slapen?
  • Er een levende kip geofferd werd?
  • De pastor tijdens de dienst wegging en wegbleef?
  • Er hier een dubbelganger van Yoeri rondhangt?
  • Iedereen drie keer per dag deet?
  • Anje en Jeanne in een kasteel slapen?
  • Amarant, Mieke, Sandra en Demi op de Oegandese radio zijn geweest?
  • Arjan per ongeluk ging pootje baden in Lake Victoria?
  • We hebben allemaal bruine bonen hebben gegeten dus een hele leuk nacht gaan hebben?
  • We hebben een Nederlands lied moesten zingen en de Oegandezen de tekst wel wisten en de Nederlanders niet?

P.s. Yoeri, krijg je mijn sms’jes binnen? En gaat het goed met je? Kus Celine.

P.p.s. Moeders, krijg je mijn sms binnen? Groetjes Annie.

P.p.p.s. Linda en Niels leven jullie nog?

p.p.p.p.s. Is Mendi al bevallen?

p.p.p.p.p.s. Is het in Nederland echt veertig graden?

Emma

Hee Demi,
Je bent een topper! Je hebt nu bijna een weekje er op zitten en wij zijn super trots op je!!
Liefs,
Emma (en de rest van de Te Gek groep)

Ps: Het is hier niet 40 graden. Wel 33 aankomende week.

Willeke

Ja, het is in Nederland echt bijna 40 graden. Heeft Roy de fotoshoot gedaan? Doe hem vooral de groetjes van Wise, die logeert lkkr bij ons.

Willeke

Ja, het is bijna 40 graden in Nederland. Bijna dan, dinsdag zouden we de 31 gaan aantikken. Heeft Roy de fotoshoot gedaan? Doe hem vooral de groetjes van Wise!

Desiree

Wat een avonturen beleven jullie zeg! Hier in het kikkerlandje missen we jullie ook, maar het is heel fijn om te horen dat het weer een leuke dag was.
40 graden is het gelukkig niet,wel 'gewoon' 28-30
Max Verstappen is 4e geworden, Mollema 3e en de dames hockeysters maakten met 7-0 Korea in. Niet dat wij nou van die sportfanaten zijn maar in het kader van de 'wistjedatjes' misschien leuk om te weten â˜ș
Roy we hebben je erg lieve kaart woensdag al ontvangen maar dit nog niet gezegd. Dankjewel en met heel veel liefde met en voor je gedaan!
Ps Arjan, heb je al je tenen nog?

Sierou

Op de terugweg van Castricum aan Zee naar huis, verontrustende berichten op mijn telefoon dat mijn wederhelft met zijn voeten in Lake Victoria heeft gezeten! Arjan, je moet wel het goede voorbeeld geven!!! Geloof dat alles er nog aan zit? ;-)

Nou ja, je zoon van bijna 3 is kopje onder geweest in de zee. je vader ging met hem pootje baden en ging er wel op letten dat hij niet te nat werd. Ik voorzag al een nat pak en had zijn broek al uitgedaan. Drijfnat en onder het zand kwam hij terug. Met een big smile. "dat was leuk mama! Opa nat maakt!". Ik had al een reserveset kleding meegenomen.....

Heeft de biologieleraar ook nog wat kunnen vertellen over de omgeving en de natuur aldaar? Of was ze gewoon heel druk met enorm verzekerde tred te weg aan het zoeken? Toch handig om bij je te hebben he?

Voor medelezers: op de facebook-site van Livingstone staat een leuk filmpje waar we de groep ook even kunnen bewonderen. Altijd leuk.

En natuurlijk is het hier 40 graden, wat? 45 graden zelfs... nee.... gelukkig niet. Maar wel erg warm. Aan zee was het overigens heerlijk.

Wat een belevenis zo'n kerkdienst! Maar jullie hadden toch ook wat voorbereid? Hoe ging dat? En wat een goed initiatief de voorlichting op de radio! De lessen zullen vast met interesse gevolgd worden op school. En leuk dat je meteen respons hebt, zo weet je dat er geluisterd is.

Weer genoten van jullie blog. Hier is het stil inmiddels Half 11 en ook voor mij tijd om naar bed te gaan.

liefs voor jullie!

Ellen

Ik was vanochtend net als jullie ook naar de kerk. Ellie preekte en die is de hele tijd wakker gebleven. Ze is er ook niet stiekem vandoor gegaan. We hebben brood en wijn tot ons genomen ipv een sneue kip. Toch wel relaxed, die Eshof....

Ellen

Yoeri

Hee Celine, ik krijg de sms’jes binnen! ? jij die van mij niet dan?

Met mij gaat verder alles goed, nog een paar diensten werken en dan lekker met vakantie!

Van de week gaat het hier tegen de 35 graden worden!

Wat leuk om te lezen dat alles goed gaat en dat iedereen het naar zijn zin heeft!

Celine, je bent een topper en ben super trots op je! Dikke kus en knuffel!

Groetjes aan iedereen!

Esther Duine

Superstoer dat jullie op de Oegandese radio zijn geweest voor de Healtcare lessen. Dat jullie in de basis zoveel kunnen betekenen en het DOEN. Kanjers!

Ernst Beitler

De vraag "How are you"
Is relevant, die doet er toe
Het antwoord "I'm fine"
Veel gebruikt, maar dieper schuilt soms pijn
Dus open je hart
Deel je smart
Heel jezelf
Je bent sterk en met 11

Hanneke

Hoihoi! Ja hoor Anni heb je sms gekregen! Leuk hoor jullie blogs te lezen, wat een belevenissen. Jullie doen het goed! liefs

Wim

Wat een mooie verhalen. Drie in Ă©Ă©n keer. En nog op de Ugandese radio ook.
Jessica, gefeliciteerd met je nichtje Fem. Alles goed met Mendi en Fem in ons Meander.

Ilona Vrijhoef

Hallo CĂ©line, wat leuk om alle beeldende verhalen te lezen. Zo kunnen we ons een beetje voorstellen hoe het jullie vergaat. Wat jullie doen voor de bevolking.....petje af! De ervaringen die jullie meemaken, dat neemt niemand jullie af. Wij zijn zo benieuwd naar de foto's....
Zo maar het filmpje van Livingstone bekijken.
Lastig wel dat appjes over en weer niet (altijd) overkomen. Wees gerust, je wordt gemist en dagen worden geteld. Nog heel veel plezier met elkaar ?

Stefan

Volgens mij is dit fake nieuws, Jessica kan helemaal niet met haar billen schudden en al helemaal niet naar Afrikaanse maatstaven. Grappig dat jullie omgereden zijn door de biologieleraar, dat heb ik gek genoeg in Nederland ook altijd...

Jan en truus

Hallo allemaal wat een mooi nieuws krijgen we van jullie .
Fijn dat het met elkaar zo goed gaat .
Zo word er veel beleefd met elkaar.wat een ervaringen.
Mooi om straks op terug te kijken.
En er word ook veel plezier gemaakt super.
Celine dikke kus van Opa en Oma.

Linda

(...) Het zijn hier meer dan Afrikaanse temperaturen en die vragen om een Afrikaans tempo. Dus duurde het wat langer voor ik een reactie gaf. Nee hoor, geintje... ik heb pas nu ontdekt dat er meer berichten van jullie op deze pagina staan en hoe ik ze dan ook nog kan lezen! Ik had Amarant al een berichtje gestuurd: "Volgens mij lukt dat bloggen niet echt". Toen ik vanochtend een sms terugkreeg (gelukkig!), dacht ik: dan doe ik vast iets niet goed... Gaaf zeg, al die verhalen en reacties... Heel trots op jullie en wat had ik graag Amarant op de radio gehoord! Dus ja... wij leven nog en jullie gelukkig ook. En nu ga ik me de rest van de dag zitten
1. schamen voor mijn beperkte digitale inzicht en
2. afvragen hoe het komt dat ook Niels blijkbaar niet ontdekt heeft dat het op de smartphone niet zo goed werkt als op de laptop...
Heel veel plezier nog daar en graag wat extra knuffels voor Amarant, want die heeft ook de reacties van ons moeten missen! Heel erg sorry, lieverd! We houden van je en de tweeënhalve week kunnen ons niet snel genoeg voorbij gaan. Vergeet toch maar niet heel erg te genieten daar! XXX