qop2018.reismee.nl

Pancake day

Gelijk na het ontbijt (half 10) zijn Arjan, Roy, Sandra, Jeanne, Jessica en Anje begonnen met pannenkoeken bakken. We hadden alle tijd ook wel nodig, want recordhouder Sandra is tot 17 uur bezig geweest. Celine, Annika en Demi waren intussen druk bezig het gebouw en zichzelf te bespetteren met cement. Mieke en Amarant bereidden zich mentaal voor op hun lessen die om 11uur zouden beginnen.

Voor de lunch van vandaag zouden wij voor de hele school pannenkoeken uitdelen, wat betekende dat we met 44 pakken pannenkoekenmix, 35,2 liter melk en 88 eieren in totaal zo’n 500 pannenkoeken hebben gebakken. Een bijzonder groot dankjewel aan Joke, de oma van Roy, voor het sponseren van de pannekoekenmix! Ondanks dat de Oegandezen het niet eens waren met ons oliegebruik (het was te karig...) vielen de pannenkoeken heel goed in de smaak. Zelfs de laatste 5 minuten gingen de Oegandese schoolmeisjes het proberen om te bakken, maar dat viel ze vies tegen.

De examenhal begint steeds meer op te schieten. Annika, Demi , Celine en onze geliefde Engineer begonnen met het spachtelen van de buitenmuur. Daarna waren ze klaar voor het vervolg van de zwartepieten-actie. Na het spachtelen moesten alle ramen en raamkozijnen worden ontdaan van het cement. De Oegandezen doen niet aan afplakken. Arjan, Celine en Anje namen dit klusje op zich, en ook hierna waren zij nog nauwelijks te onderscheiden van de Oegandese bevolking.

De lessen die Amarant en Mieke hadden voorbereid begonnen om 11 uur. Met een overvol klaslokaal hebben ze zo’n anderhalf uur de leerlingen ingelicht over community based healthcare, vaccinaties, hygiene en voeding. De sfeer tijdens de les was heel anders dan we in Nederland gewend zijn, en toen de discussie met de klas ingezet werd, greep de leraar in omdat dit, volgens hem, ten koste zou gaan van de ‘order’. Dit was de eerste dag van de twee dagen waarop Amarant en Mieke lessen zullen geven, morgen is dag 2.

Wist u dat ...

- Sandra 7,5 uur pannenkoeken heeft gebakken?

- Anje zo goed kan batsen, dat ze thuis een zwembad gaat batsen?

- Demi volgens Mary klaar is voor een publieke besnijdenis?

- Sandra de hele dag met een theedoek om haar nek loopt?

- Oegandezen niet weten hoe ze een pannenkoek vast moeten houden?

- Annika iedereen probeert te bekeren tot de Nederlandstalige muziek?

- Arjan morgen een zware dag gaat krijgen met een in totaal 4 uur durende autorit met Demi en Anje?

- Jessica de hele dag timelapses aan het maken is?

PS. Mendi en Kevin, van harte gefeliciteerd met de geboorte van Fem! Groetjes van ons allemaal

PPS. Heel veel plezier in Valkenburg. Groetjes Roy

PPPS. Het is hier echt te gek! Super! WAUWIE! Groetjes Doimi Bietler

We hebben een korte poll voor jullie: iedereen die een reactie achterlaat moet voor of tegen stemmen op de stelling ‘Arjan moet zijn baard laten staan’.

Liesbeth

Nou Arjan, laat die baard maar staan!

Lekker klusje zoveel pannenkoeken bakken. En Celine je ontpopt je weer als een echte bouwvrouw. Een echte rauwdouwer..... zoals we je kennen!

Een hele belevenis voor jullie allemaal, prachtig om jullie blog te lezen.

Groet Liesbeth

Judith

Wat ontzettend leuk om jullie verhalen te lezen!! Jullie klinken enthousiast en volgens mij zit de sfeer er goed in! :)
Wat wordt er hard gewerkt en wat zien en doen jullie veel. Supergaaf!
Geniet van deze ervaring en zorg goed voor elkaar.

Liefs,
Judith

Ps. Ik weet niet of jullie de rode baard van Arjan willen zien hoor.. (a)

Team tegen de baard

Ik weet hoe vervelend Arjan de baard vindt. Dus tegen...

Wat een dappere pannenkoekenbakkers zijn jullie zeg. Leuk dat het zo in de smaak is gevallen. Maar 7,5 uur is wel een uitputtingsslag!

En jullie zijn druk aan het bouwen zeg!

Waar gaat de reis morgen naartoe? Sterkte Arjan! Oordoppen tegen gegil mee?

Liefs van ons!

Joke

Fijn dat het pannenkoek bakken gelukt is (en graag gedaan) en dat ze in de smaak vielen. En Sandra? Ik loop ook met een, natte, theedoek om mijn nek. Lekker fris toch? Wat is de temperatuur eigenlijk? Jullie zijn druk bezig allemaal, fijn. En Arjan zijn baard laten staan? Nee, doe maar niet. Of anders daar wel als scheren niet mee valt, maar thuis er weer af. Lieve groet voor jullie allemaal. Xxx

Stefan

Ik heb ook een keer pannekoeken moeten bakken, dat waren er geen 500 maar zo voelde het wel (iets een kater die dag). Maar na 7,5 uur ben je ook wel brak denk ik.

Ik ben nu al benieuwd naar de timelapse die Jessica gaat maken van Demi haar publieke besnijdenis.

En wat betreft de baardgroei van Arjan, laat ik Trump citeren:’sounds good, doesn’t work.’ Ik spreek uit ervaring: Je weet niet of het van 3 dagen of 3 weken is.

Een korte update voor Jessica, zodat ze goed kan slapen. Ik begin met de vissen: die leven nog steeds. Na een week aaien en praten tegen de konijnen (dat doet jessica ook altijd dus was er maar van uitgegaan dat het nuttig zou zijn), hebben ze een tweede ontsnappingspoging gedaan. Gelukkig was ik deze keer voorbereid. Op sneakers en dit keer met broek aan kon ik vlug de sloot inspringen en Franklin voor de tweede keer bij zijn lurven grijpen. Ondanks mijn goede verzorging lijken ze zich een weg door het konijnenhok te knagen. Ik blijf dus op mijn hoede.

Vanwege de Oegandese temperaturen heeft schoonmoeders maar besloten dat er een parasol moest komen. In de natuur bivakkeren konijnen namelijk graag in een groen, met dauw bedekt weiland. Verder veraangenamen zij hun leven met zelfgegraven tunnels, een parasol van de Xenos, 4G wi-fi en dan het liefst in de buurt van een all you can eat carrot bar. Verder moet ik zeggen dat ze eindelijk zindelijk beginnen te worden. Alle kak ligt nu linksbeneden in het hok en niet op de bank, maar dat kan ook zijn omdat ze niet meer op de bank komen. Hun dieet bestaat verder uit stukjes komkommer en tomaat (anders raken de darmpjes van slag), in kleur varierende paprika’s, loof van de wortels, weidehooi (marketingtruc om het 20 cent duurder te maken dan gewoon hooi) en natuurlijk bix als bijgerecht.

Ikzelf eet al een week uit de vriezer of bij de lieftallige Chinese dame om de hoek (Jessica weet wel waar). Vriezer is ondertussen leeg, dus nu komen de zware dagen. Dat ik oom geworden wisten jullie al, toch leuk om het nog even te melden.

Kusje voor Jessica.
Sterkte voor Demi.
Nog meer Sterkte voor Arjan die met Demi en Anje op stap gaat.
En ‘bats ze’ voor de rest!

Rianne

Ik zeg baard ja! Besnijdenis nee! Altijd leuk om te zien hoe een baard uitpakt. Wat een pannekoekkanjers zijn jullie zeg, geweldig! Volgens mij hebben jullie het prima met elkaar. Benieuwd waar de lange rit heen gaat.
Tof van de lessen! Toi toi toi verder we zweten hier lekker met jullie mee!! En Stefan gefeliciteerd en hou vol!

Desiree

Ik ben onder de indruk van de hoeveelheid pannenkoeken

Geschokt door het bericht over Demi

En de tranen rollen letterlijk over mijn wangen van Stefan zijn reactie

Wat zijn jullie goed bezig zeg!
Waar gaat de reis morgen naartoe?
Wij stemmen hier tegen de baard.

Dankjewel Roy! We hebben vandaag geshopt till we dropped in Roermond en zijn goed aangekomen in Valkenburg. Het is een prima huisje maar buiten hebben we een mierenplaag. Morgen eerst maar eens actie op ondernemen.
Dikke knuffel van ons alledrie!

Ellen

Jazeker, Arjan met baard, gewoon omdat het kan.

Met plezier jullie verhaal gelezen. Respect Sandra! Kan iemand mij uitleggen wat een timelapse is? Ik stam ver uit de vorige eeuw hè.

Stefan, jongen, je gaat ze nog leuk vinden die konijnen. Ik kijk uit naar je volgende verhaal over die beesten. Kom niet meer bij.

Succes daar in het verre Oeganda. Dikke kus voor Jessica.

Simme

Zeer onafhankelijke tegenstem;

Baard nee, dat kriebelt!

Tijmen

Geen baard voor papa, omdat dat niet leuk is. En gek.

Jolanda en René

Hoi allemaal,

Sandra we hoorden dat de Gillende Keukenmeid te koop staat is dat wat voor jou? :-)
Wat een werk zeg, voor vijf man op de Korenbloemlaan is het nu een appel/eitje.
We hebben onze borden al klaar staan.
Anika: een avondje Nederlands talig op Seumeren heeft je goed gedaan! Kunnen wij jouw ook boeken voor feesten en partijen?
Wat goed dat jullie de mensen les geven.
Arjan: Wij zijn VOOR de baard, maar dan wel iedere dag een foto van de voortgang!! Laat ons ook eens lachen. ( Pas op dat er geen pannenkoek in blijft hangen. :-) :-) :-)
Succes allemaal en ga zo door!
Groeten UUT Hoevelaken.

Ellie Boot

Nieuwe poging! Vorige reactie ging raadselachtig verloren. Net als de berichtjes die me door reis mee punt en el beloofd zijn, elke keer als jullie een nieuw blog hadden geplaatst. Pas vandaag werd er voor het eerst in vier dagen weer gerept over een blog. Dat werd dus een prachtig vervolgverhaal! Zowel wat jullie blog als wat de reacties betreft.
Inmiddels ben ik jaloers op jullie temperaturen. Volgens internet liggen die zo ongeveer constant tussen de 26 en 28 graden. Dat lijkt me heerlijk koel. En Anje, prima plan om een zwembad te batsen als je weer thuis bent! Wel in de voortuin hè, dan kan wie langs komt even meezwemmen. En in de achtertuin wordt immers al intensief gebatst. En dat in deze hitte. Een pallet stenen viel aan diggelen. Het werk van gisteren moest over. Het gaat de goede kant op met de tuin. Hoop hetzelfde voor jullie komende activiteiten!

Ellie Boot

PS: waarom mag Arjan geen pootje baden in Lake Victoria? Kijk, dat je dat hier niet moet doen, in deze hitte met die inheemse gevaarlijke ziektes zoals legionella en blauwalg, dat snap ik. Maar bij júllie…?

Emma

Demi jij bent Te gek! Super WAUWIE!

Ma de vries

Geen baard
Pa wil het wel eens zien !,,,