qop2018.reismee.nl

Vloeren, maandverband en koeiendarm

Vloeren, maandverband en koeiendarm

Tja, de titel zegt het al: het was een dag met vele kanten. Geen dag is tot nu toe hetzelfde geweest, elke dag brengt ons veel nieuwe ervaringen.

Vanochtend begon de dag, zoals bijna elke dag, om 7 uur. Het ochtendritueel gaat zo: Mieke doet yoga, Celine springt vrolijk haar bed uit en de rest tukt nog even verder. Om half 8 (oegandese tijd) zitten we aan het ontbijt. Vanochtend was er scrambled eggs gemaakt! Na het ontbijt zijn we opgesplitst: Demi, Anje en Arjan vertrokken (nadat de auto inclusief banden even superzinloos was schoongemaakt) naar kampala. Mieke en Amarant stortten zich op de first aid lessons en de rest ging een vloer leggen.

Voor dat je een vloer kan leggen in Oeganda, moet de ondergrond ontdaan worden van vele cementresten. Met een pikhouweel stortten we ons op de vloer, maar èèn oegandees werkt harder dan drie van ons bij elkaar. Gelukkig konden we ons later wel bewijzen toen er tien kruiwagens met verschillende soorten zand en cement gemengd moesten worden. Uiteraard is "industralisation a threath to mankind", dus moest alles gebeuren op pure vrouwkracht en Roy. Na een hele dag werken is er in twee ruimtes een strakke vloer gelegd, zijn we heel erg blij met de douche, en er is uiteraard een levendige timelaps (inclusief dansshow van bruno mars) van gemaakt.

Terwijl de vloeren gelegd werden, gaven Amarant en Mieke een EHBO les aan ongeveer 100 (!!) leerlingen. Het oefenen van de stabiele zijligging, veilig verplaatsen van een persoon en iemand omdraaien zorgden voor veel hilariteit. Het hoogtepunt was echter toen Amarant met volle overgave een kussen ging reanimeren, waarbij mieke als een legercommendant tot 15 stond te tellen.

Nu we het toch over bloederige EHBO toestanden hebben: na de lunch gingen Sandra en Mieke aan de slag met het maken van het maandverband. Het idee was dat de spullen alleen maar klaargelegd werden, maar er bleek zo'n grote behoefte aan een opvangsysteem voor maandelijkse vrouwelijke perikelen dat de vrouwen spontaan begonnen te naaien. De hele middag werd er druk geknipt door sandra en amarant, en genaaid onder de supervisie van mieke. Zelfs de jongens wilden ook wel even meedoen!

Dan nu het verhaal van Demi, Anje en Arjan. Het begon met een reis van twee uur naar kampala, en daarna nog een uur in Kampala zoeken naar een parkeerplek. Dat is best een uitdaging tussen alle boda boda's, taxi's volgepropt met mensen en mannen met 20 matrassen op hun hoofd.


Onderweg naar de bekendste boekenwinkel van het hele land ontkwamen ze niet aan de verkopers van plastic schoenen of fruit. De bekendste boekenwinkel van het hele land bleek niet de meest efficiente, want het duurde maar liefst 3 uur voordat al onze benodigdheden binnen waren. De inefficientie kwam vooral doordat de verkoper telkens terugkwam met èèn boek, terwijl we er 4 van nodig hadden. Ook moesten er uit elke uithoek boeken gehaald worden omdat de bekendste boekenwinkel van het land niet alles in huis bleek te hebben. Na een afdingsessie ,waarbij zowel perongeluk als expres werd afgedingt, gingen we weg met ongeveer 100 boeken, 4 gratis shirts, een potlood, een gum en een puntenslijper. Inmiddels was het al 4 uur smiddags en was het noodrandsoen aan sultana's op. In het kader van een beetje cultuur snuiven werd er besloten om het lokale voedsel uit te proberen. In het restaurant bleek de macdonalds best wel een gemis, aangezien er iets geserveerd werd wat verdacht veel leek op koeiendarmen.

Kortom een dag met vele kanten. Toen iedereen s avonds bij elkaar was hebben we elkaar verteld over onze belevenissen, net zoals we dit nu doen aan jullie. We voelen ons een echte groep, en we genieten van jullie reacties op het blog. Hierdoor voelen we ons ook een beetje verbonden met jullie. Bedankt!

Wist u dat...


Mieke de handdoeken van demi omgetoverd heeft tot maandverband?

De uitslag van de poll is dat Arjan toch zijn baard moet laten staan? Dit is zo omdat wij ook nog 10 stemmen hebben en de stemmen van Simme en Tijmen ongeldig zijn verklaard omdat ze nog geen 18 zijn.

Als je een uur op de evenaar staat, je gewicht verliest? We komen dus een uurtje later thuis ;)

Wij een gouden medaille hebben gekregen als beste volunteer team!?

Wij een oegandeze bruno mars hebben leren kennen?

Een timelaps een filmpje is waarin alles 15X versneld wordt afgespeeld? Je kan dus veel zien in korte tijd.

Anje haar intelligentie aanzienlijk minder is in oeganda dan in nederland?

Wij bij aankomst in nederland het erg op prijs stellen als iemand macdonnalds voor ons meeneemt? (Ja we weten dat we om 6.55 aankomen)

We zo wanhopig voor kipnuggets zijn dat we zelfs blondie de kip willen slachten?

Jessica per ongeluk 4 net geboren babymuizen vermoord heeft? (Overigens wel netjes begraven).

Roy al 750 foto's heeft?

Ps. Is mn motor al klaar? Groetjes sandra.


Pps. Mam, bedankt voor de parasol. Stefan, fijn dat de vissen en de konijnen nog leven. Misschien kan je een aparte blog beginnen? Stefanblijftthuis.reismee.nl? Xxx jes


Ppps. De mensen die een iphone hebben moet even zn imessage uitzetten omdat we het anders niet kunnen ontvangen.


Pppps. Mam. Kan je kijken waarom ik geen smsjes kan versturen? Groetjes Roy


Reacties

Reacties

Esther Duine

Ik geniet van jullie avonturen en spirit!

Stefan

Hallo,

Hoe heeft semi-bebaarde Arjan de dag met de dames overleefd? Of had hij geen puf meer om daar input op te geven?

Vandaag is het rustig op het thuisfront. De hitte heeft alle dieren een beetje mak gemaakt. De bix was op dus heb ik mijn salade geskipt en ben ik weer naar de lieftallige chinese dame om de hoek geweest. Wat betreft het blog: een goed idee! Echter is het wel wat gedateerd. Ik zat zelf meer te denken aan een instagram account ‘the eternal struggle between man and rabbit’ of gewoon Winston and Franklin.

Ps. Ik laat mijn baard uit saamhorigheid met bepaalde mensen in Afrikaanse landen ook gewoon staan.

Pps. Fijn dat het vooral fijn is dat het met de dieren goed gaat, goed om te horen.

Sierou

Is er nog een onafhankelijke Commisie waar ik bezwaar aan kan tekenen tegen de uitslag van de pol?

Hoe gaat het met de magen van Demi, Anje & Arjan na dit restaurant-avontuur?

Afijn, ik weet nu wel dat ik nu met Arjan uitgebreid kan shoppen bij terugkomst. Zijn geduld is tot t uiterste op de proef gesteld nu! Dat zal dan na drie jaar ook weer eens tijd worden, vind je niet Arjan? Zonder baard, weekendbaardje mag dan.

Vandaag op de fiets naar Nijkerk. Te warm om thuis te blijven, met fietsen nog wat wind in het gezicht. Omdat Stefan naar mijn zin veel te geruststellende berichten over de konijnen stuurt, heb ik verschillende routes door Nijkerkerveen genomen om te checken of ik niet konijnen los zag lopen en/of een man slechts gekleed in ondergoed door een weiland zag lopen. Niets gesignaleerd Jessica. Dat zal dus wel... ehhh loslopen. Maar dan niet loslopen he? Dat.

Ik ben onder de indruk van jullie veelzijdige activiteiten. Wat wordt er een werk verzet. Meest nieuwsgierig ben ik naar het verloop van het maandverbandproject.

Morgen gaan Simme en ik Tijmen ophalen uit Friesland. Simme kan niet wachten. En ik ook niet. Ik vind het stil in huis.

Buiten wordt de stilte gecompenseerd ;-)
Maar lekker om beide jongens weer thuis te hebben.

Jullie eerste week zit er op. Volgens mij voor jullie omgevlogen.

Kunnen jullie jullie rust ook wat pakken? Alle indrukken en inspanningen vragen vast veel energie.

Wij gaan een tropische nacht tegemoet. Ik hoop morgen weer van jullie te lezen.

Liefs voor jullie!

Joke

Wat een dag weer, vol belevenissen, maarruh als Roy zoveel foto's gemaakt heeft waarom zien we daar dan niets van? Ja mam van Roy zoek dat eens uit? en de timelaps? Heerlijk dat we zo mee mogen leven. Voor jullie en alle thuisfronten: hou vol en een dikke knuffel?

Voor Stefan

Over dat eten; ik eet gewoon regelmatig bij anderen... werkt ook: vriezer nog vol!

Succes he?
En blij dat het met jou ook goed gaat ;-)

Desiree

Hallo bikkels,

Wat is het toch een cadeautje elke avond om te lezen hoe jullie dag geweest is!

Wij hadden ook een avontuurlijke dag, een heuse bootsafari ;-) op de Nedermaas in een 3 persoons kano. Vanwege de lage waterstand ontstonden er hilarische taferelen als we een stroomversnelling moesten passeren waar we dan prompt vastliepen en dus uit de boot moesten, onszelf staande moesten houden op gladde keien met een peddel, die Mena dan natuurlijk laat gaan en gelukkig recht op Maarten afging en ik mijn bikinibroekje goed vast moest houden anders was die er ook vandoor gegaan. Uitkijken dat de kano er niet ook vandoor ging etc.... Gelukkig wel zonder krokodillen en andere enge waterbewoners. Ik stel voor dat jullie dit volgende week niet nadoen.
Maar al met al prima vol te houden op en in het water nu het zo warm is hier. Overigens moesten we nog wel een stukje terug op de fiets (zonder versnellingen) dus Maarten had de tong op zijn schoenen.

Roy ik kan niet ontdekken waarom je niet zou kunnen sms-en, er is geen blokkade op je nummer. Het enige dat ik op de website kan vinden is dit:
Als het niet lukt om te sms’en vanuit het buitenland, controleer je de instellingen van je telefoon. Die moet staan op +31 640 19 19 19.
Je ziet dit (bij mij tenminste) als je de berichtenapp opent, instellingen, meer instellingen, sms-berichten en dan staat er een nummer bij sms-centrale.
Meestal krijg je bij aankomst in een land ook een welkom sms? Anders werkt uit/aanzetten misschien?
En denk je eraan dat je +31 moet gebruiken en de 0 weg moet laten?
Nou dit zijn al mijn ideeën, als ze niet werken scheelt het in elk geval 0,75 per sms want het valt sowieso niet in je bundel.

Tot morgen!
Ps bij Mena op kamp werd elke ochtend 'Born to be wild' gedraaid en dat hielp bij het opstaan. In jullie geval wordt dat zelf zingen waarschijnlijk maar dat kan Celine dan mooi doen.

Pps die medaille is dik verdiend

Ppps kan ik me al aanmelden voor het volgen van Stefan zijn blog?

Desiree

Pppps Ik ga 3 reisjes evenaar boeken!

Ellen

Toch heel benieuwd hoe Jessica het voor elkaar krijgt 4 babymuizen te vermoorden. Dat zal toch wel een schok zijn geweest Jes. Van die onschuldige kleine muisjes. Netgeboren.... weerloos.... zo lief... ???

Willemien SH

Blij te zien dat er weer een nieuw verhaal te lezen is. Wat een nieuwe vreemde wereld leren jullie kennen. En wij nu ook een beetje. Ben benieuwd hoe het verder gaat met dat maandverband project. Hebben jullie genoeg materiaal. ?Had ik het geweten. Ik heb nog oude lakens.
Veel plezier jullie allen. Groet Willemien

Ellen

Trouwens wel lachen. Zien jullie ook de reclame die er op dit blog zit? Dus onder jullie verhaal over het egaliseren en storten van de vloeren staat er een knalrode banner met de tekst VLOEREN KOPEN???

Hermien

Lieve Jeanne en alle anderen,
Liggend op een luchtbedje in een tent in Karinthië genieten we enorm van jullie verhalen. Grote bewondering voor alles wat jullie daar doen. En volgens ons ook dikke lol. Groetjes van alle van Rijssens!!! En van de van Randwijkjes

Niels

Wat doen jullie enorm veel zeg! Ben benieuwd wat voor vloer er dan precies gemaakt is. Ik denk dat het kussen van Amarant wel tot leven gekomen is, ze kan best fanatiek zijn! Oh ja, het gaat goed met Ambonnie. Ze staat lekker in de tuin en mag elke dag in bad.

Henk

Wat een mooi verhaal weer. Wat ik nog mis is een antwoord op de vraag hoe smakelijk jullie het koeiendarmenmenu in Kampala vonden. Ik ben zwaar jaloers op jullie gematigde klimaat daar. Hier in Nederland is het Nationale Hitteplan officieel in werking getreden en geldt vandaag code oranje voor extreme hitte. Puf, puf, was ik ook maar in Oeganda... Ik heb veel ontzag voor de hoveniers die hier bij 35 graden de hele dag doorwerken in onze tuin. Je zult versteld staan, Anje, als je het ziet. Gefeliciteerd met jullie prijs: al die teambuildingsactiviteiten zijn niet voor niets geweest. Keep up the good work!

Ellie

Hoera, weer een verhaal! Dat had ik gisteren al gelezen, maar het is zo leuk dat ik het vanmorgen nog maar eens lees. Goede start van de dag. Kan ik gelijk genieten van alle reacties. Dat roept gelijk ook allerlei vragen op, zoals wie Ambonnie toch is die lekker in de tuin staat en die de hele dag in bad mag. Klinkt heel aantrekkelijk, Niels, wou dat ik Ambonnie was.
Hier na een plakkerige nacht vol muggen en zonder muskietennet nu zowaar een bewolkte ochtend. Hèhè, even ademhalen. En weer verder achter de pc met Maria uit Magdala, met het oog op komende zondag. Misschien val ik ook maar een keer in slaap of vertrek halverwege, geen slecht idee.

Ik heb respect voor jullie en jullie harde werk in de warmte, met het egaliseren en storten van vloeren, het lesgeven aan 100 scholieren, het prutsen op een naaimachine en het urenlang tuffen over hobbelige wegen!
Hoe zit het trouwens met de zomervakantie: hebben ze die speciaal voor jullie komst opgeschort?

Liefs voor jullie allemaal!

Jan en dinie

Hallo allemaal
Wat fijn om julie verhalen op deze manier mee te beleven.
Wat zijn julie al druk geweest.
En goed te horen dat het team gevoel steeds sterker word.
Demi moet je nu samen met iemand een handdoek delen.
Lieve groetjes van ons

Jolanda en René

Hoi Allemaal, hier in Hoevelaken is ook een soort evenaar.....per dag zweet je ongeveer een kilo eraf!! Ook al doe je niets. ( Sandra herkend haar vader bij thuiskomst zoals hij er 30 jaar geleden uit zag :-) ) Ik pas bijna de kleren van Tim :-)
Je motor is weer klaar, Gerard Vernooij heeft meegeholpen. Voor de arbeid kost het je drie pannenkoeken de man. Voor twee pannenkoeken extra gaat Gerard ook nog poetsen.
Jullie verzetten mooi werk! Er komen technische kunsten in jullie naar boven waarvan je het bestaan niet wist. Knap hoor!!
Ga zo door en op naar jullie volgende verhaal.
Groeten van de thuisblijvers, Jolanda, René, Thijs en de Goudvissen.

Anita, Annemijke en Stasja

Celine springt vrolijk haar bed uit. Hahah heerlijk die Celine herkennen wij....
Leuk om jullie belevenissen te lezen en wat een knap werk. Mooi hoeveel jullie daar kunnen betekenen. Jullie zijn toppers! Veel succes nog.
Liefs stinkywinkie, tipsy en poo

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!