qop2018.reismee.nl

Werken en speciaal voor Tijmen

Vanochtend begon de dag weer om 7 uur. Roy had speciaal zijn wekker gezet om half 7 voor een mooie fotoshoot van de zonsopgang, maar helaas was het hartstikke bewolkt. Gelukkig heeft hij het toch voor elkaar gekregen om een paar sfeervolle foto’s. Bij het ontbijt hadden we wederom allemaal een lekker bakje havermoutpapje van Mieke. Het speciale recept is: havermout met banenen, suiker en jam. Dit stevige ontbijt was een goede start voor onze mega-klusdag.

We hebben onze laatste vloer in de examenhal gelegd. Het batsen van de zakken cement en de 27 kruiwagens vol met zand per berg komt onze neus nu wel uit. Roy en Jeanne hebben zich op de kleine kamertjes gestort, en gelukkig zijn de muren nu niet meer bruin maar wit (niet wat je denkt). Bij Mieke, Amarant, Annika en Sandra was de stemming niet wit maar rood, iedereen was namelijk bloedserieus maandverbandjes aan het naaien. Elk meisje heeft nu haar eigen maandverbandje en een patroon zodat ze zelf nieuwe maandverbandjes in elkaar kan zetten en voortaan hopelijk geen schooldagen meer hoeft te missen.

Vanmiddag zijn Mieke en Roy samen met Madame Madrine naar het dorpje geweest om boodschappen te kopen voor de familiebezoeken voor komende zaterdag. Zoals gewoonlijk verliep dit weer lekker chaotisch. Uiteindelijk bleek dat de booschappen zoveel waren dat ze niet op 1 en zelfs niet op 2 boda-boda’s pasten. Omdat er daarom toch 3 boda-boda’s moesten komen besloten ze alledrie achterop te springen en mee te rijden terug naar de school.

Ondertussen zijn Jessica en Jeanne ook gaan shoppen, wat wonder boven wonder niet zo chaotisch verliep. De verwachting was dat ze terug zouden komen met 7 pruiken, 4 jurken en een kip, maar gelukkig hielden ze zich netjes aan het boodschappenlijstje van Arjan en kwamen ze terug met 7 bureau’s, hangsloten, verf en parafine. Je zou denken dat deze boodschappenlijst nog moeilijker te vervoeren zou zijn naar de school, maar met slechts twee bakwagens kwamen de 7 bureau’s toch heel aan op de bestemming (de chauffeurs hebben wel een boete gehad).

We hebben heerlijk genoten in het sfeerlicht van onze zaklampen van de zoete aardappel met kool. We zijn nu onze nagels aan het vijlen zodat we schoon ons bed in kunnen.

Speciaal voor Tijmen

Hoe zien de huizen van de mensen eruit?

De huizen verschillen heel erg afhankelijk van hoeveel geld iemand heeft. Sommigen zijn hele afgewerkte villa’s, terwijl andere huisjes van leem aan elkaar hangen. Het meest standaard huis heeft stenen muren met een rieten dak.

Hoe komen jullie aan water?

Ons drinkwater kopen we in de winkel in afgesloten flesjes. Het water waarmee we douchen en bouwen komt uit een moerassige bron onderaan de heuvel. Er is ook nog een waterpomp op het terrein maar deze wordt minder gebruikt omdat hij een beetje droog staat.

Hebben ze daar ook fietsen?

Ja, alleen wel minder dan in Nederland. Er komen kinderen op de fiets naar school, maar van de 300 zijn dit er misschien 8. Mensen verplaatsen zich lopend of met boda-boda. Fietsen worden ook gerbruikt als transportmiddel voor goederen zoals water, banenen en kippen.

Eten ze ook brood?

Iedere ochtend hebben wij wit brood met chocopasta, hagelslag of pindakaas. De Oegandezen eten weinig brood en als ze het al eten dan is dat als een soort plakje cake bij de thee.

Krijgt papa daar weinig eten?

Papa eet altijd genoeg dankzij de kookkunsten van Mieke en de dames in de keuken. We eten veel rijst, aardappels en fruit en groente. Er zijn de lekkerste ananassen op de wereld!

Slapen jullie op een echt bed?

Ja. Sommige mensen slapen in een stapelbed, maar papa niet. Om sommige matrassen zit nog plastic.

Wat eten de kinderen van de school?

Bonen met Cassave(een soort aardappel), maispap en bonen

Is er ook gras?

Ja.

Wist u dat?

,,, Oeganda een mooi groen land is?

Anje angela genoemd word?

De askari (bewaker) celine heeft leren wassen?

Celine koekjes voert aan bouwvakkers door de koekjes recht in hun mond te stoppen?

Zuster Mieke vandaag haar derde consult gehad heeft?

Demi tomatensaus eet als soep? Dat was overigens niet expres maar ze dacht echt dat het soep was. Ze vond het al pittig.

Mieke haar geen oor, maar een jurk laat aannaaien?

Jan&Liesbeth

Pfff. Eindelijk klaar met de vloeren! Nog 2 dagen aan de arbeid en dan kan voor jullie de vakantie, de safari, beginnen. Ga daar van genieten! Want jullie hebben het verdiend.

Liefs uit het subtropische Hoevelaken

opa B.

Demi doet wel vaker vreemde dingen!

Desiree

Roy, the sun is shining (soms achter de wolken) and so are you!
Sta je zelf ook nog wel eens op de foto?
Jullie harde werk zit er bijna op en dan kunnen jullie hopelijk een paar dagen ontspannen. De tijd vliegt sowieso.
Wij zijn alweer thuis en gaan een weekendje van een tropische achtertuin 'genieten'

Liefs van ons

Ps. Fijn om te lezen dat Arjan genoeg te eten krijgt! ?

Lammert

Boodschappen ed halen gaat dus goed, als je maar goed vervoer hebt en je Oegandees op peil is??
Succes nog even met zn allen.

Jeannette

Ongelooflijk zoveel werk als jullie hebben verzet...jullie team klinkt als een ‘goed ge-oliede machine’? en maar goed dat de vloeren klaar zijn, want als er zand en cement uit je neus gaat komen??...? Succes nog ff met bikkelen en heel veel plezier straks op safari!
P.s. Jessica...je beseft toch wel dat je geen (huis)diertjes mee mag nemen, hé??

Koos Buis

Ik vind jullie verhalen prachtig en bewonder enorm het werk dat jullie daar doen. Echt klasse!!
Naast het harde werken is het bijzonder gezellig en maken jullie heel veel (leuke) dingen mee gelukkig.
Ben toch wel even benieuwd of Arjan nu echt zijn baard heeft laten staan.
Nog een heel mooi verblijf verder.

Kim

Annieee, wat lees ik nu dan weer? Heb jij een liefdesbrief gehad?
Ik (maar natuurlijk ook de rest van de family) willen hier wel alles over weten!
Nog heeel veel succes en plezier daar, zoals ik het nu lees zijn jullie daar goed bezig!!
Groetjeeeessss, ook van opa en oma :)

Linda

Jullie hebben echt veel werk verzet, als ik dit zo allemaal lees... Petje af! Zondag lees ik bij de mededelingen in het Pauluscentrum stukjes voor uit jullie belevenissen. Het wordt een lange kerkdienst, ben ik bang. Ik kan namelijk niet zo goed kiezen uit alles wat jullie geschreven hebben... Morgen probeer ik me een beetje in te leven in hoe het is in Oeganda. Daarom ga ik naar Wildlands met m'n vader en zijn vriendin. Toch even bijhouden wie de meeste 'wilde' dieren gaat zien... Hopelijk is het hier morgen ook bewolkt... en niet alleen tijdens de zonsopkomst. Geheel in 'rode stijl': vanavond kunnen we hier de bloedmaan zien. Ik zal aan jullie en je maandverbandjes denken! Veel plezier nog samen!

Sierou, Tijmen & Simme

Vandaag hebben wij survival gedaan. Met 35+ graden was het goed toeven in de dierentuin. Fijn die bomen daar! Olifanten, slangen, krokodil, leeuwen, neushoorns, we hebben ze gespot hoor.
Het treintje blijft toch het allerleukste... hebben jullie daar dan weer niet.

Tijmen was erg blij verrast om zo uitgebreid antwoord te krijgen. En zei oprecht; liefffff!
Ik moet alles bog een keer met hem doornemen, want hij wil het allemaal goed begrijpen. Dat doen we vanavond als zijn kleine broertje slaapt ;-)

Goed weer van jullie te lezen harde werkers!
Volgens mij voelt het voor jullie dat jullie er al langer zijn.

Fijn dat jullie Mieke hebben zeg! Ze verwend jullie gewoon met maaltijden en juiste zorg!

Wij hopen snel weer te lezen!
Liefs!