qop2018.reismee.nl

Wentelteefjes en condooms

Net als elke dag begon ook vandaag de dag met pap en brood. Mieke d’r creatie met jam en bananen valt de meeste mensen goed in de smaak en zo kan iedereen met een goed gevuld buikje hun taken vervullen.
We hebben ondertussen al veel vinkjes kunnen zetten achter verschillende taken. Zo hoor je Mieke en Philomena gedurende de dag steeds ‘check, check, check’ zeggen.
De vorderingen zijn goed zichtbaar. Zeker vandaag is er een hoop vooruitgang geboekt waar menig man wat aan heeft.
Maar om even terug te komen op de taken...
Vandaag hadden wij als deelnemers een grote verantwoordelijk gekregen, we moeste het namenlijk een ochtendje zonder leiding gaan proberen. Jessica is samen met de een leerkracht de lab-spullen gaan uitzoeken, Arjan is bricks gaan kopen, Mieke heeft de kamers uitgestoft en Celine is net een duizendpoot (zij vindt altijd overal wel iets te doen).
Onder leiding van de engineer zijn we opnieuw begonnen met het verven van de muren en het plafond. Toen de twee kleine kamertjes goed genoeg waren mochten de eerste mensen beginnen met het schuren van de grote examenhal.
Tussen het klussen door nemen we natuurlijk ook pauze. Vandaag werden we vergezeld door de hoofd-officier van de politie, hoog bezoek!
Het verven van de examenhal kon hierna beginnen. Een grote klus, met een prachtig resultaat.

De lunch was vandaag een koningsmaaltje. We kregen een grote lading overheerlijke wentelteefjes!! Dat ging er goed in na dagen rijst met tomatensaus of kool. Overigens vervelen de ananassen en advocados nog steeds niet.

Na de lunch was het opnieuw tijd voor een debat. Vandaag was de stelling; Family planning is a treat to mankind. Met Roy aan de proposers kant en Mieke als opposer. Een ontzettend belangrijk en interessant onderwerp met ook vele verschillende rare en ongelovelijke vieuws van sommige volunteers tijdens het debat.
Het debat was nog niet afgelopen of de kinderen rende alweer langs de docent het lokaal uit. Het was namelijk tijd voor de Hollandse-spelletjesmiddag. Het snoephappen, zaklopen, touwtje springen, etc, etc, etc... maakte veel los bij de kinderen. Zoiets raars als zulke spelletjes hadden ze nog nooit gezien. Zeker zaklopen werd blij verrast ontvangen door vele.
Ondanks dat veel kinderen het ontzettend leuk vonden wat wij als maffe nederlanders allemaal deden, vonden wij zelf, als maffe nederlanders, de manieren van de Oegandese een beetje anders als verwacht. Van een doordraai systeem hadden zij blijkbaar nog nooit gehoord, wat voor ons als over-georganiseerde nederlands heel lastig te overzien was.

De dag werd afgesloten met een lekker koude douche en een goede maaltijd, bestaande uit gebakken aardappels, banaan, ananas, tomatensaus en overgebleven wentelteefjes. Gevarieerd, maar erg gewaardeerd!

Wist je dat...?
- Annika alleen maar nederlandstalige muziek op haar bruiloft wil.
- Arjan, vrij eigenwijs, toch zijn baard eraf heeft geschoren!! En we hier pas om 12 uur smiddags achter kwamen (Oeps!)
- Bruno de bouwvakker mee zingt met ‘Ik neem je mee’.
- Demi VRIJWILLIG deel nam aan het debat
- We een boom geschonken hebben namens de Eshof aan het project
- Zelfs Jeanne meezingt met de afspeellijst ‘Vrienden van Amstel live’ van Celine.
- Condooms dodelijk schijnen te zijn voor vrouwen volgens een aantal oegandese leerlingen
- De opposite kant heeft gewonnen tijdens het debat!

P.s. Gefeliciteerd Linda, namens Amarant (en de rest van de club natuurlijk!)

Reacties

Reacties

Ellen

Wisten jullie dat
-ik jullie blog zit te lezen voor mijn tentje op een redelijk rumoerige camping in Duitsland?
-Jan zegt dat hij de herrie gewoon niet hoort?
-ik onder de indruk ben van jullie werkzaamheden?
-een klein schattig zwerfpoesje best wel valt mee te smokkelen in jessica’s bagage.
-dit geen goed advies is

Joke

En zien jullie iets van de maansverduistering. Ik zie hem niet?.maar dat kan nu ook niet, want hij is verduisterd?ergens. Ik geniet iedere keer van jullie verhalen. Fijn dat jullie dit met elkaar mogen beleven ! Xxx

Ellie

Een groet voor jullie allen in de groene tropen vanuit het verdroogde Nederland! Ik ben blij dat Roy zoveel foto's maakt. Jullie verzetten bergen werk, als ik dat zo hoor, goed dat dat ook in beeld wordt vastgelegd. Net als de boom die jullie hebben geschonken. Wat voor boom is het? En moeten jullie die nu water geven? Hier vang ik inmiddels in teiltjes al het zeeploze water op om het in de pas aangelegde tuin bij de babyplantjes te gooien. Zo droog is het. Morgen voor het eerst sinds jullie vertrek een dag die mogelijk minder warm is dan de dagen in Oeganda. En... wie weet zelfs een drupje regen!
Wie is trouwens de ingenieur? Is dat die heel oude meneer die de grond voor de school aan Philomena heeft geschonken?
Enne, Linda, goed dat ik het nu weet: van harte gefeliciteerd!

Liefs voor jullie allen.

Desiree

Een enerverende dag weer zo te lezen, respect voor al jullie werk! Wij hebben vooral ons best gedaan om zo min mogelijk te doen. Roy wees maar blij dat je niet op je kamer hoeft te slapen!
Gaan jullie morgen weer met zoveel bagage op je rug uren lopen?
We horen het vast weer, liefs!

Ps oma moet waarschijnlijk een nieuwe bril, de bijzondere maan was prima te zien.

Stefan

Het is maar goed dat jullie geen vrijwilligerswerk doen in Nederland, veels te warm om te werken. Vooral de nachten zijn ook niet uit te houden.

Ook de konijnen hebben last van de warmte (het effect van een xenos parasol kent zijn beperkingen). Vooruit dacht ik, ik doe ze in de ren. Vervolgens lagen Franklin en Winston languit onder hun hok. Later op de avond moesten ze toch weer terug in hun hok, maar dat waren zij niet van plan.

Dus ik in die hitte met de bezemsteel voorzichtig een beetje porren, maar Franklin en Winston zijn snel en lenig genoeg om deze te ontwijken. Na een trial and error proces van 10 minuten kreeg ik het voor elkaar om ze systematisch onder het hok vandaan te krijgen. Toen ik ze eenmaal te pakken had waren ze licht geirriteerd geraakt door mijn gepor.

Om dit goed te maken startte ik een charme offensief door een bevroren fles water in het hok te leggen. Ik moest namelijk ook voorkomen dat Franklin en Winston ten onder gingen aan de darwinistische gevolgen van de klimaatverandering. Het zijn tenslotte Hollanders en geen Franse hangoren. Daarnaast is het zo dat mijn lot onlosmakelijk verbonden is met dat van de konijnen.

De koude fles was een succes! Vrijwel direct gingen Franklin en Winston het gevecht aan om het beste plekje naast de fles. Dit resulteerde in een hoop trekken en duwen tussen de konijntjes. Een van de twee lazerde zelfs een verdieping naar beneden.

In de afgelopen weken heb ik gemerkt dat konijnen vrijwel overal lak aan hebben, behalve eten en drinken. Om de laatste weken gemoedelijker te maken voor beide partijen, heb ik mijn autoritaire verzorgingswijze verlaten door voor het eerst vrije verkiezingen te organiseren. Een zeer slechte keuze, want al snel bleken de konijnen aan een meerderheid te komen. Ik rekende mijzelf rijk door ervan uit te gaan dat alle vissen op mij zouden stemmen, maar die apolitieke dieren stemmen natuurlijk neutraal.

De komende week staat dus in het teken van wortels, biks, het o-zo geleifde weidehooi en een breed assortiment aan groente en fruit. Woensdag is het nationale hangoordag, waarbij tal van festiveiten worden georganiseerd.

Misschien kan Jessica alvast de zaterdag reserveren in haar agenda. Die dag willen Winston en Franklin aanhouden als dag van internationale rouw. Het leek hun wel zo fijn als Jessica er ook bij kon zijn op ‘Flappy remembrance day’.

Wat ik mij zelf nog afvroeg: Hebben ze konijnen in Afrika?

Groetjes Stefan

Jolanda en René

Hoi allemaal,

Wat werken jullie verhalen verslavend! Zo leuk om jullie te volgen. We zouden best wel even snel een blik willen werpen. Goed om te lezen dat jullie zo gevarieerd bezig zijn. Maak er weer een mooie, productieve dag van en succes met alles.
Groetjes Rene, Jolanda en Thijs

Pa en Ma de Vries

Arjan het maakt dus niet uit of je, je baard laat staan of niet .
Valt gewoon niet op.
We genieten van de verhalen ,die jullie beleven .
Groetjes uit Wichen

Niels

Wat doen jullie mooie dingen daar! En wat is goede voorlichting toch belangrijk! Jammer dat je maar zo'n kleine groep kunt bereiken want het kan volgens mij echt een groot verschil maken op veel gebieden. Ben benieuwd naar de foto's!

Sierou

Laat thuis van een dag boerderij/ korenbouw. 9 uur de deur uit, 22 uur thuis. De jongens hebben een lange maar meer dan geweldige dag gehad. Trekkers, trekkers, trekkers en oh ja... een enorme combain! Zowel Simme als Tijmen was ik kwijt op de trekkers. Meerijden, of gewoon mee het land op. En veel spelen om de boerderij. En na het eten mocht Tijmen nog een rondje mee op de combain. Moest ik hem met veel moeite van af halen en echt gewoon niet naar huis willen. Thuis in bed gelegd... en slapen.

Ik dacht: laat ik kijken of er een nieuw bericht is. Nee, helaas. Het werkt gewoon toch verslavend. Kijken of er wat is, lezen wat jullie belevenissen zijn. Maar het is ook wel saai hoor, geen verhaaltje zo. Veel safari-plezier deze dagen!

Veel liefs,
Sierou

Judith - Stichting Livingstone

Hallo super team!
Wat zijn jullie echt machtig goed bezig, met alle ' checks' en zoveel dingen tegelijk. Jullie hebben het meest intensieve, interessante programma van alle teams van onze zomer en jullie doen het SUPER!
Hartelijke groetjes uit Amersfoort

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!