qop2018.reismee.nl

De laatste dag...

De laatste dag...

Het is voorbij. Het afscheid is genomen, de cadeautjes zijn gegeven en ontvangen en nu wachten we met zn allen op de bus die ons naar het vliegveld brengt. En wat is er veel gebeurd de afgelopen 17 dagen.

Het bouwen viel veel van ons best zwaar, maar uitendelijk hebben we de examenhal af kunnen maken. Tijdens het bouwen hebben we genoten van het leuke contact met de oegandese bouwvakkers die ondanks dat ze 12 uur per dag werken voor 3 euro 50 met enorme motivatie ervoor gezorgd hebben dat het gebouw bijna af is. Zelfs nu zijn ze nog aan het werk om de puntjes op de i te zetten.

De bouwers zijn niet de enigen die hard werken op het project: de docenten kunnen er ook wat van. De afgelopen weken hebben we gezien dat zij ondanks het gebrek aan basisbehoeften voor zichzelf als voor de school zich met enorme passie inzetten. Zo slaapt de engels lerares in een donker gebouw, in het zand op een dun matrasje en onder een muskietennet vol met gaten, maar weet zij wel een taart van 5 lagen compleet met fondant en decoratie te bakken: allemaal zonder oven! Ook zien we dat de docenten een enorm goede band hebben met de leerlingen en ze hen de zorg kunnen geven die ze thuis vaak niet krijgen. Wat ons het meeste geraakt heeft is dat deze docenten kiezen voor het belang van de ander: ze krijgen ongeveer 40 euro per maand en houden dus zelf niks over aan hun harde werk. Een goed voorbeeld hiervan is de teacher history: Madam Madrin. Zij kreeg 100.000 shilling, ongeveer 20 euro, voor het koken van ons eten. Van dit geld heeft zij een naaicursus betaald, waardoor ze andere vrouwen kan leren hoe ze moeten naaien op queen of peace. Het hart wat deze mensen hebben voor een ander heeft ons geraakt en aan het denken gezet.

Wat ons ook aan het denken gezet heeft zijn de verhalen die we gehoord hebben van verschillende mensen uit de community. Queen of peace staat in een arm gebied met een hoog HIV percentage waardoor veel mensen meer meegemaakt hebben dan wij ons uberhaupt kunnen voorstellen. Zo hoorden we over Bobie, een jongen die enorm goed kan dansen op een podium, maar ondertussen een enorme rugzak met zich meedraagt. Zijn vader erkende hem niet als zijn kind, waardoor zijn moeder alleen voor hem moest zorgen. Zijn moeder overleed, waarna de zorg voor Bobie overgedragen werd aan zijn oudere zus. Maar ook zij had het moeilijk en moest haar geld verdienen in de seksindustrie. Het gevolg hiervan was dat zij aids opliep. Op een dag klopte Bobie en zijn broertje aan bij Philomena: de directrice van de school. Zij besloot hem in huis te nemen als maid voor haar jongere kinderen en voor hem te zorgen. Nu is hij afgestudeerd op de queen of peace highschool. Dit verhaal lijkt teveel om waar te zijn, maar ondertussen is het de orde van de dag.

Gelukkig zijn er mensen zoals Philomena die deze mensen zien en hen helpt. De mensen die hulp het hardste nodig hebben zijn soms het moeilijkste te zien, maar Philomena weet ze er perfect uit te pikken en hen te geven wat ze nodig hebben. Ze is een echte intelligente powervrouw die voor heel veel mensen het verschil maakt in het leven. Ook zij doet dit volledig uit haar hart: ze geeft haar salaris weg aan kinderen die door willen studeren en slaapt op de grond. Gelukkig is Philomena hierin niet alleen en werkt ze samen met een andere powervrouw: Mary. Zij is de headteacher van de school en houdt alles goed in de gaten. Ze is strikt, maar heeft hart voor elke leerling en kent iedereen bij naam. Ook is queen of peace voor haar een redding geweest. Na een heftige relatie met haar man is ze van hem gevlucht en heeft queen of peace haar een warm hart toegedragen. Zo biedt queen of peace een plek aan veel mensen om hun toekomst op te bouwen.

Soms vragen we ons af waar deze mensen de kracht vandaan halen om, ondanks de vele problemen en het verleden, zo gemotiveerd en positief in het leven te staan. Deze mensen zijn echter niet alleen: god is altijd met hen. Bij elk momentje wat ze hebben bedanken ze god voor alles wat ze wel hebben en vragen ze of hij met hen wil zijn. Deze bron van kracht is onuitputtelijk en helpt hen door het leven heen. Het motto van Philomena is dan ook "with god, everything is possible."

Deze reis met al zijn gebeurtenissen zullen we voor altijd bewaren in ons hart. We zijn nu onderweg naar huis en we verlaten queen of peace, maar hun verhalen blijven bij ons.

Ernst Beitler

Diepe buiging voor iedereen!

Ellie

Lieve mensen, nog een laatste reactie. Jullie laatste verhaal ontroert me.
Een heel goede reis toegewenst, met een beetje rust onderweg, vol als jullie zullen zitten met alle ervaringen. Tot morgenochtend hier in Hoevelaken!

Ilona Vrijhoef

Wow, diep onder de indruk......

Sierou

Wauw...
Wat een afsluiter.
Wat een kracht.

Dank.

Desiree

Elke dag voorgelezen aan Maarten maar nu met een enorme brok in mijn keel...
Goede terugreis lieve groep en tot morgen, liefs

Jan

Wat bijzonder deze afsluiting.Raakt mij. Goede reis!

Joke

Ook mij treft dit verhaal diep en rolt er een traan over mijn wang. Ik wens jullie een goede terugreis en tot morgen. P.s. Roy? Je vliegt vannacht en dan hoop ik toch wel te slapen, dus ik volg jullie niet? xxx

Jan en dinie

Wat een verhaal om stil van te worden.
Lieve allemaal jullie hebben zeker een steentje bijgedragen voor deze mensen met het harde werken.
Goede thuis reis en dank jullie wel voor de verhalen.

Judith - Stichting Livingstone

Best Queen of Peaceteam
Wouw wat een prachtig verhaal. Enorm bedankt voor jullie super mooie reisverslagen, we hebben ze met heel veel plezier gelezen. Bedankt voor jullie grote hart voor dit project en super vrouwen als Philomena en Mary. Ik hoop dat jullie nog meer van hun gedrevenheid voor recht mee terug naar huis nemen.
Een hele goede reis vanavond en welkom straks weer in Nederland.
een hartelijke groet van jullie buren uit Amersfoort!

Opa B.

Geweldig wat jullie gedaan hebben! Dit avontuur zullen jullie je hele leven bijblijven. Moge onze goede God jullie inzet zegenen. Veilige reis en thuiskomst!

Jeannette Stitselaar

Lieve oegandagangers, ik heb zo genoten van jullie verhalen en van sommige reacties. Wat een kanjers zijn jullie allemaal, deze ervaring(en) neem je je leven lang mee!! Dit laatste verslag kan ik alleen maar stil van worden. Diep respect voor de mensen daar!
We wensen jullie een hele goede, veilige terugreis!! Tot morgen!

Yvonne de Gier

Wat een indrukwekkend en ontroerend laatste verslag. Goede reis toegewenst en een warme groet, Yvonne

Hanneke

Wat een mooi verhaal! Het maakt ons stil dat de mensen daar zo op God vertrouwen. En alles wat ze verdienen nog weggeven, na het voorbeeld van de Heere Jezus. Jullie mogen het project nu weer teruggeven, God zal er voor zorgen!

Liesbeth

Wat een ontroerend en pakkend blog, dat kan je niet droog houden...

De koffers een stuk lichter maar de emotionele bagage een stuk zwaarder.

Een goede reis en tot morgen op Schiphol.

Liefs Liesbeth

Judith

Dankjulliewel voor alle blogs! Ik heb ze met heel veel plezier en bewondering gelezen. Fijn om zo mee te leven.
Een goede reis en veel succes met jullie draai weer vinden in onze luxe westerse wereld!

Groet, Judith

Niels

Ongelooflijk wat een verhaal! Daar word ik stil van terwijl ik het alleen maar lees. Jullie hebben het van dichtbij gezien, kennen de mensen, voelen het. Wat zal dit een indruk maken.

Willeke

Prachtig verhaal en hoewel het misschien als een druppel op een gloeiende plaat voelt, jullie hebben een mooie steen bijgedragen. Net als jullie zullen de mensen daar dit voorgoed meenemen. Heb een veilige thuiskomst!

Wim

Een hele goede reis en tot morgenochtend op Schiphol.

Oh Uganda, may God uphold thee
we lay our future in thy hand.
United free for liberty,
together we all here stand.

Bedankt voor alle mooie en ontroerende verhalen over het land en haar prachtige mensen.

Ank

Bedankt dat ik jullie op deze manier mocht volgen.
Met veel plezier bewondering en respect en humor jullie verhalen gelezen. Dank jullie wel ❤

Jolanda en René

Wat een bewondering hebben wij voor jullie en de mensen die daar wonen. Wat een mooi, ontroerend laatste verslag van vele intensieve ervaringen.
Een goede terugreis.

Esther Duine

Lieve mensen, Wat een mooi slotverhaal. Respect voor al jullie inzet en openheid. Gaaf hoe jullie met deze reis jezelf en de mensen om je heen aan het nadenken zetten. Toen Philomena in Nederland was, trof mij tijdens haar presentatie in de Eshof al zo dat zij alles wat zij heeft deelt met de ander. Zo belangeloos en zo vol overgave. Hoe kan ik daar zelf vorm aan geven? Ik ben er nog steeds niet uit. Jullie verhalen prikkelen om er mee bezig te blijven. Dankjewel daarvoor. Ik wens jullie een warme thuiskomst en vakantie toe. Veel liefs, Esther